woensdag 9 november 2011

NMBS

Misschien hebben er nog onder jullie het nieuws opgevangen over de staking van de NMBS morgen?
Eigenlijk is het niet zo zeer morgen dat ze staken, maar vanavond. De staking zou gewoon 24u duren. Dus van 22u vanavond tot 22u morgen, zal het treinverkeer grondig verstoord worden.

Hoewel, de vakbonden zeiden dat het juist om het personeel gaat dat de treinstellen onderhoud en schoonmaakt, dus als zij niet werken, zou dat geen invloed hebben op de reizigers. Ergens gezien wel logisch. Zolang de bestuurders, conducteurs en infrastructuurbegeleiders maar aan het werk zijn.
De NMBS heeft echter een goed punt aangewezen op die redenering: elke trein die zij laten rijden, moet elke dag zijn check-up krijgen inzake hygiëne, mechanisch onderhoud en veiligheid. Als zij niet 100% kunnen garanderen dat treinen in orde zijn, bv door het gebrek aan onderhoudspersoneel, zullen zij die treinen niet laten rijden, en zullen de gewone passagiers alsnog enorme hinder kunnen ondervinden.

Nu kan je zeggen: "God, moeten die mannen nu weeral staken!?" of "Waarom laat de NMBS die treinen nu niet gewoon rijden, ze zullen wel niet uit elkaar vallen zeker?!" en je zou in allebei de gevallen gelijk hebben. Volgens mij wilde de vakbonden zich in een iets beter daglicht stellen, na al zo vaak uitgejouwd te zijn door gewone passagiers vanwege onnodige en veel te veel stakingen, en hadden zij daarom het idee van het eens anders aan te pakken. Een manier waarop de gewone mensen geen last hadden.
Maar dan ziet de NMBS zijn kans schoon om toch nog een stok in de wielen van de vakbond te gooien, door opeens wel een protocol toe te passen, die, laten we eerlijk zijn, ze anders zeker niet zo streng toepassen (het verbaast me dat er nog geen treinen rondrijden die aan elkaar hangen met Duct Tape). Door dit te doen, krijgt de vakbond weer slechte punten en begint men zich er steeds verder vanaf te keren, terwijl de NMBS niets moet doen en gewoon zijn gang kan gaan, terwijl het volk mort als er maar weer eens een trein te laat rijdt, wat ons al niet meer verwondert.

Het resultaat: Een kleine groep mensen mogen hun machtsspelletjes spelen, terwijl de rest van het land niet in de les geraakt, niet op hun werk geraakt, niet naar huis kan, niet op reis kan en nog vele andere dingen waar zij normaal dagelijks voor op de trein rekenen.
En ik maar leren in geschiedenis dat de vakbonden voor verbetering in het leven van de arbeidersklasse zorgden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten