woensdag 9 november 2011

Hall's Iconografisch handboek

Ik heb deze avond ook nog een boek besteld.
Het gaat hier over James Hall's "Hall's Iconografisch handboek".
Dit boek kan heel praktisch gebruikt worden in de komende jaren van mijn studies. Ik heb verteld over de museumbezoeken van afgelopen zaterdag en dat we daarbij een werk moesten bespreken en doorgronden. Wel, daarbij moesten we eigenlijk een iconografische analyse maken van het afgebeelde.
Dat gebeurt in 3 stappen:
          - Pre-iconografische perceptie
Je moet naïef naar het werk kijken, alsof je totaal geen achtergrond van cultuur hebt. Gewoon zeggen wat je ziet. Beschrijven wat er letterlijk staat. Zo voorkom je dat je te snel conclusies gaat trekken en simpele, voor de hand liggende zaken over het hoofd ziet.
          - Iconografische perceptie
Je gaat kijken in je culturele achtergrond en kennis naar wat het werk uitbeeldt. Mythes, sagen, religies, historische gebeurtenissen en personen... je gaat alles op het werk een naam proberen geven. Meestal helpt de titel van het werk of een soort terugkerend, vast kenmerk om iets of iemand te identificeren.
          - Iconografische interpretatie
Je zoekt de bedoeling achter het afgebeelde. Je weet nu wat het is en welke boodschap het op zichzelf kan uitstralen, een moreel of waarschuwing, maar is dat wat de auteur ook bedoelde? Daar ga je dan naar op zoek in de laatste stap, door het zoeken van meer symboliek, uitbreidingen op een vast tafereel, extra's en knipogen.

Deze stappen zijn eigenlijk vrij eenvoudig. Als je ooit hebt opgelet in de lessen godsdienst of geschiedenis, of je hebt al eens een boek vastgepakt of een historische film of documentaire bekeken, ben je redelijk snel mee met het meeste uitgebeelde. Maar voor alle momenten waar dit niet het geval is, kan je Hall's iconografisch handboek gebruiken.
bv: Het werk dat ik zaterdag koos, ging over de 'Verloren Zoon'. Ik denk dat de meeste mensen die parabel wel kennen. Maar zo niet, kan je gaan kijken in het handboek en zal je heel kort de hoofdpunten uit die parabel zien staan, samen met een aantal veelgebruikte taferelen daarvan in de kunst en veelvoorkomende kenmerken. Zo kan je, als je de titel weet, snel achter het verhaal komen, of als je een paar kenmerken op het schilderij tegenkomt, die opzoeken om zo op 'Verloren Zoon' uit te komen.

Het is dus een heel praktisch boek. Noem het een Michelin-gids voor de aspirerende Kunstwetenschapper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten