woensdag 9 november 2011

Bloeddonatie

Morgen is er op de VUB ook de ik-weet-niet-hoeveel-maandelijkse Bloeddonatie van het Rode Kruis.
Ikzelf ben een enorme fan van bloed geven. Ik vind het een nobel doel. Vrijwillig een deel van jezelf afstaan om iemand anders het leven te redden. Bij wijze van spreken natuurlijk, ik weet ook dat het merendeel van het bloed voor tijdens lichte ingrepen en operaties is, en niet meteen in de spoedafdeling terechtkomt. Of zelfs voor onderzoek gewoon.
Kortom, je helpt altijd wel iets of iemand verder met je bloed.

Ik heb al vaak de kans gekregen om bloed te gaan geven en ik heb me keer op keer aangemeld. Ik mocht niet altijd doneren, wegens ziekte ofzo, maar toch, het is meestal het gebaar dat telt.
En zo dit jaar ook. Als ik morgen in de VUB geraak (zie vorige blog), ga ik mij zeker aanmelden. Ik weet niet of ik toegelaten ga worden of dat ze mijn bloed zouden kunnen gebruiken, wegens de recente klierkoorts. Hoewel, het is nu ondertussen ook al een paar maanden geleden. En ok, dat blijft voor jaren in je lichaam zitten, tot zelfs heel je leven, maar het zou maar al te gek zijn moesten die mensen nooit meer bloed mogen geven. Daarbij, dat is een virus, en ik denk dat die voornamelijk in cellen zitten, en niet in je bloed. Maar ik ben geen dokter, dus ik wil geen geld inzetten op die gedachte.
We zien wel.
Ze hebben al het bloed nodig dat ze kunnen krijgen. Dus wil ik de mensen die deze blog lezen toch ook aanzetten om zich er voor aan te melden.
Het duurt niet lang, je kan het met vrienden doen, je hebt er vrijwel geen last van, ze zorgen goed voor je, je krijgt meestal nog een hoop extra's en je helpt er mensen mee... En als dat niet genoeg motivatie is: stel je voor dat er je iets overkomt, dan zou je toch ook het liefst willen dat er genoeg bloed op voorraad is om je te redden?
Dus iedereen, zoek het plaatselijke centrum op, zij het in Gent, Brussel, Antwerpen of aan de Kust, en doneer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten