vrijdag 30 december 2011

Nederland Nieuwjaar

Ik had het misschien al eerder moeten melden, maar vanaf vandaag zit ik in Nederland. En hier zal ik blijven
tot 2 januari. Mama wou met Oud-Nieuw iets speciaals doen en zag dan deze promotie. Ze vroeg de meningen erover en wij zagen dat wel zitten, ook al wisten we niet echt wat te verwachten. Daarmee zitten we nu dus 400 km noordelijker dan dat we anders zouden zitten.

We zitten in Friesland, in de provincie Drenthe. Een dorpje in de provincie Emmen, Westerbork, wat zoveel zou betekenen als 'Westerlijke Burcht'. Ons hotel was vroeger de abdij van Westerbork en noemt dan ook toepasselijk Abdij Westerbork. Je kan het niet echt aan de buitenkant zien dat het een abdij was, maar daar kunnen allerlei redenen voor zijn: het was een christelijke abdij in protestants Nederland, het staat gewoon op de oude site van de abdij, het was de brouwerij van abdijbier... wie weet. Wel is het interieur redelijk abdij-achtig ingericht. Zo heb je overal het gevoel dat je in een Romaanse kerk zit, behalve dan in de kamers, die zijn hypermodern. Wouter en ik delen en kamer, en mama en Jurgen zitten in de kamer naast ons.
Het dorpje is niet groot, denk Vladslo als je weet waar ik woon, maar ze hebben er wel alles. Een aantal restaurants en bistro's, een echte supermarkt, een cultureel centrum, een marktplein, een oliebollenkraam (in  België zou het een frituur zijn), een museum en dan nog een aantal zaken zoals bakkers en slagers. Je zou je haast beginnen afvragen waar er nog plaats is om gewoon te wonen.
Ook in de omgelegen gebieden is er veel te vinden. In het toeristisch centrum hebben ze ons weten te vertellen dat er een aantal archeologische sites nabij zijn, alsook een grote dierentuin en een oud gevangeniscomplex. We hebben dan ook al een selectie gemaakt van wat we gaan bezoeken en morgen staat de zoo op het programma.
We zijn vandaag ook al oliebollen gaan eten en ik zeg het je, die van bij ons op de kermis, die trekken op niets in vergelijking met deze. Zoals alleen echte Belgen échte frieten kunnen maken, kunnen alleen Nederlanders échte oliebollen maken. En het kraam heeft onlangs zelfs in de krant gestaan vanwege zijn 25-jarig bestaan, dus ervaring genoeg. En dat proef je (niet dat die oliebollen 25jaar oud zijn é).
Ook hebben we even een kort bezoek gebracht aan het kleine, plaatselijke museum. Het Papierknipselmuseum. En je krijgt precies te zien wat de titel doet vermoeden: Papierknipsels. Wat moet je je daar bij voorstellen? Wel, uitgeknipte silhouetten van mensen, taferelen uitgeknipt in zwart papier, religieuze thema's uitgesneden uit allerlei soorten papier en trouwstukjes die geborduurd lijken met papier. Heel indrukwekkend eigenlijk, en waarschijnlijk niet al te makkelijk om te maken. Denk aan een opgevouwen papier, waar je een mannetje uitknipt en dan openvouwt, zodat je er meerdere hebt. Wel, zoiets, maar dan met planten, dieren, mensen, kledij en ontzettend gedetailleerd tot op de millimeter.

Voor de rest deden we het rustig aan en werkten Wouter en ik nog wat voor school.
Nu zitten we elk op onze kamer en genieten we wat van de sfeer hier. Beneden is er een trouw aan de gang (je kan hier ook trouwen in de "kapel") en buiten steken 'die zotte Hollanders' geregeld vuurwerk af. Hopelijk geraken we geen ogen daaraan kwijt.

Misschien ook even melden: Ik heb mijn gsm ten allen tijde bij en sms'en die je mij stuurt, zijn NIET duurder. Het is enkel duurder als ik moet terugzenden. Wat betekent dat concreet: je mag mij gedurende de volgende dagen wel sms'en en ik zal antwoorden als het erom vraagt, maar ik zal waarschijnlijk niet reageren op alle Nieuwjaars-sms'en die ik morgenavond krijg. Denk dus niet dat ik je geen prettig Nieuwjaar toewens, maar het ligt gewoon nogal duur anders. Als er iets concreets te vertellen of melden valt, zal ik zoals altijd antwoorden (tot op zekere hoogte).

1 opmerking: