dinsdag 27 december 2011

Kerst

Zondag vierden we Kerstmis (duh).
Ik had een week geleden al de vraag gekregen van papa of Evelien niet wou meevieren met ons, dus kreeg die meteen een uitnodiging op haar bord om mee te vieren hier in Wilrijk.
Ik ben ze dan kort na de middag gaan ophalen aan het station. Of eerlijk gezegd, Wouter en ik zijn ze gaan ophalen, want ik kan nog geen schoenen aandoen met mijn teen, en daarom mag ik ook nog niet terug rijden.
We lieten ze eerst al wat acclimatiseren aan de nieuwe omgeving in de auto en begonnen ze voor te bereiden op het feestje. Zowel Wouter als ik vonden het nodig om even een bijlage te geven bij de familie die aanwezig ging zijn op het feestje. Het was niet enkel papa, Min, Wannes, Willem, Wouter en ik, maar ook nog Tante Betty, Tante Marleen en Tante Annie die er bij gingen zijn en daar ben je beter op voorbereid. De tantes, de zussen van Min, zijn nogal een ras apart. Het zijn heel toffe dames, maar wel een beetje aan de luide en drukke kant en dat kan soms wel afschrikken. Dus we gaven Evelien even de achtergrond op een paar tantes, zodat ze wist waar ze vandaan kwamen.
Thuis aangekomen werd ze dan half besprongen door Min en papa die haar langs alle kanten welkom heetten en zeiden dat het geweldig was haar te leren kennen. Dan kennis gemaakt met de Willem en Wannes voordat we ons allen in de living zetten om wat te babbelen. De tantes waren er nog niet, dus namen we al een aperitief met het gezin. We deelden ook al de kadootjes uit die we voor elkaar hadden. Elk jaar trekken we één naam van iemand uit het gezin, waar je dan iets voor moet halen. Ik had Min getrokken en zij kreeg een waardebon met een aantal staaltjes van de ICI Paris XL van mij. Ik kreeg de film Repo-man van Willem en een Saturn-waardebon. Evelien zat niet mee in het systeem, maar kreeg van ons allen een boekenbon van de Standaard Boekhandel. En zij gaf ons allen een grote doos vol met snoep (en met groot, bedoel ik groot. Een grote schoendoos van botten) en mij een doosje 'neuzekes' en een bon van de Free-Recordshop.

Daarna kwamen de tantes en deden we een tweede aperitief (geen bezwaren hier). We praatten een beetje terwijl de voorraad drank nogal snel achteruit ging (Tante Annie heeft een tijdje, en veel alcohol, nodig om in gang te geraken). De ene semi-filosofische discussie na de andere kwam naar boven en we hebben ons bij elke toch goed geamuseerd. Dan gingen we aan tafel.
Typisch kerstdiner: Een voorgerechtje, garnalen- of zalmcocktail; soep, bloemkoolsoep; hoofdgerecht, gevulde kalkoen met gestoofde appels, kroketjes en boontjes; en ijs als dessert. En natuurlijk allemaal vergezeld met een hoop wijn.
Het werd wel heel luid na een tijdje en de onderwerpen wat meer bizar, maar Evelien kon zich er nog altijd goed in vinden. Ze deed heel leuk mee de hele tijd en dat luchtte wel op. Ik was bang dat het misschien wat teveel ging zijn.

Uiteindelijk zijn de tantes dan naar huis gegaan en hebben wij het ons nog gezellig gemaakt in de zetel.
Nog een opgenomen film gezien, The Taking of Pelham 1 2 3 met John Travolta en Denzel Washington. Echt een goeie film. Daarna ook nog Little Britain Abroad gezien, tot we te moe waren om nog verder te gaan.
Snel in bed gekropen en oogjes dichtgedaan.

Evelien dan gisteren op de trein gezet, nadat we in 't stad nog in de Quick zijn gaan eten.
Het viel wel op dat het op het einde toch wel wat veel werd voor haar. Maar ze kon dan naar huis gaan en het zal dan wel weer iets rustiger zijn geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten