donderdag 6 oktober 2011

Kwaliteiten

Gisterenavond nog een mailtje gekregen van Bieke. Ze heeft een opdracht of een project waarin ze mensen die haar kennen moet gaan interviewen en hen vragen naar haar kwaliteiten en talenten enzo. Daarbij horen dan familie en vrienden vooral, maar ook klasgenoten en collega's op het werk. Allez, eigenlijk iedereen die iets positiefs over je kan zeggen. Kreeg ik het dus ook blijkbaar.
Je moest aan de hand van wat situaties zeggen wat er dan bij jou opkwam. Zo had je bijvoorbeeld "Mijn toekomstige werknemer belt je, jij vertelt over mij. Wat zeg je hem?". En dan moet je zoeken naar goede eigenschappen die van toepassing zijn op het gebied van werken. Dingen zoals stiptheid en hard werken komen dan naar voor. En dan nog eentje zoals "We gaan naar een feestje, je stelt me voor bij je vrienden, wat vertel je hen?". Dan gaat het dan weer over meer sociale aspecten en je vrijetijdsbesteding. Ik neem toch aan dat je op zo'n moment niet zegt 'Ze is een stipte, harde werker', maar wel 'Ze heeft een goed gevoel voor humor en leuke hobbies'.
Daarna waren er ook een aantal termen opgesomd. Moest je eigenlijk simpelweg er een paar uitnemen die haar het best zouden beschrijven.Viel al bij al nogal mee. Ook al is het soms lastig om daar zo op te komen. Van die goede eigenschappen zie je meestal maar op het moment zelf, als de situatie zich voordoet waarin ze naar boven komen. En ook, in al de jaren dat ik Bieke ken, is zij enorm veranderd. Maar dat betekent ook wel dat een aantal eigenschappen ook verschoven zijn. Welke moet je dan opnoemen? Degene waar dat ze vroeger op kon rekenen, of enkel in het heden, of waar dat ze trots op kon zijn tot een jaar geleden, maar nu even niet meer? Want voor mij had Bieke van vijf jaar terug andere sterke punten, dan Bieke nu. En ze zijn allebei Bieke.
Soit, ik denk er waarschijnlijk te veel over na. Ik heb mijn best gedaan het in te vullen. Ze moet maar zien of ze het kan gebruiken voor haar opdracht.

Maar nu we toch over kwaliteiten bezig zijn, wilt toeval het dat ik (en de rest van de klas) gisteren onze LeMo-test hadden. Ik denk dat het staat voor Leergedrag- en Motivatietest. Een serie vraagjes waaruit zij dan kunnen peilen hoe ver het staat met je studievaardigheden. Na de test krijg je dan een document waar dat je sterke punten op staan en aan welke punten je moet werken. Natuurlijk zijn die laatste heel optimistisch 'sleutelpunten' genoemd en niet ronduit zwakke punten, want dat zou te duidelijk en in-your-face zijn (en dat zou mijn motivatie al kunnen schaden. Oh the horror!). Het is wel een test volledig bestaande uit zelfreflectie. Dat wil zeggen: Met welke uitspraak ga je akkoord? Geef een getal 1-5, waarbij 1 helemaal niet akkoord is en 5 helemaal wel akkoord. Je kan die testen dus zo hard beïnvloeden als je zelf wilt. En dan nog, wie kan er nu daadwerkelijk een getal plakken op zijn of haar manier van studeren of je motivatie om te studeren? Bij sommige vragen werkte het wel, maar bij de meeste had je gewoon iets van ... 'eh?'.
Ook de organisatie was een beetje scheef. Zo kregen we in de loop van het weekend al een mail over de LeMo. Daarin stond er van alles en nog wat, maar geen deftige informatie, dit mede doordat er een groot deel van de mail corrupt was en je dus alleen maar een hoop leestekens zag, die helaas geen woorden vormden. Na wat slimme deductie van een aantal leerlingen, zijn we er toch achter gekomen wat er in die mail stond. Je moest namelijk vóór dinsdagmiddag je email doorsturen naar iemand, zodat die je account kon aanmaken. Je email! Hetzelfde adres waarop ze die mail gestuurd hebben. Ok, dat nog aan de kant. We zouden dan gisteren die test afleggen met nog wat begeleiding in één van de computerlokalen. Ware het niet dat we dinsdagavond nog een mail kregen, waarin alles rond die test stond en ik dus die test al van op voorhand had ingevuld. Eigen schuld, dikke bult. Ik mocht gisteren een uurtje met mijn duimen draaien.

Van de uitslag moet ik zeggen, het is een beetje zoals ik verwacht had. Mijn zelfstandigheid is mijn sterkste maar ook mijn zwakste punt. Dat vooral in het feit dat ik graag zelf werk, kritisch ben en buiten de les mij ook interesseer in de leerstof. Maar ook dat ik geen aanwijzingen van de leerkracht of anderen volg, en waardoor ik soms heel belangrijk advies in de wind sla.
Verder ben ik ook sterk in grote hoeveelheden informatie te memoriseren en in groepswerken. (je krijgt dat zo te zien in een chart, zoals dat je statistieken van je character in vechtspelletjes of sportgames hebt). Op al de rest, dus motivatie, moeten studeren, stuurloos leergedrag, concreet verwerken, willen studeren... etc doe ik het gemiddeld. Niet slecht, zelfs meer naar de goede kant.
Ze zetten er dan ook bij wat ze eigenlijk verstaan onder elke eigenschap en dan een bespreking van wat je er aan kan doen, of niet moet doen om er aan te werken, naargelang het aantal punten dat je op dat item hebt gescoord. Uiteindelijk toch redelijk handig. Het is niet dat ze je een test laten doen, dan een uitslag geven en dat je er dan je plan mee moet trekken. Er is al een sturing. En ze staan er natuurlijk ook op dat je van die leren-leren cursussen bij hen gaat volgen, moest je echt hulp willen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten