donderdag 20 oktober 2011

Het Occulte

Iedereen vraagt het zich wel eens af. In een serie zie je een stel tieners gewoon naar de bibliotheek gaan en een afdeling binnengaan waar ze eigenlijk verboden zijn. Het ogenblik dat ze daar tussen die boekenrekken staan, dooft het licht en wordt alle geluid buitengesloten. Ze zitten in de Occulte sectie van de bibliotheek, waar ze dan allerlei vreemde boeken vinden met spreuken en enge mythes en rituelen. Hoe komt het toch dat ze dat in elke bibliotheek in Amerika lijken te hebben en bij ons niet?
Wel, ik ben vandaag dan met mijn gat in de boter gevallen, want op de VUB hebben ze wel degelijk zo een sectie.

We liepen vandaag door de bib, omdat Wendy en Katja eens wilden rondkijken naar de boeken die er allemaal waren, toen ik plots in één van de bib-karren een boek over vampiers vond. Ik dacht dat dat nogal een vreemde vorm van literatuur was voor in een universiteitsbibliotheek te liggen. Ik bekeek het eens. Het bleek een wetenschappelijke uitgave te zijn van een studie naar de Nosferatu. Het is natuurlijk een moderne uitgave van een redelijk oud boek. Ik was er wel in geïnteresseerd, maar ik liet het op dat moment maar links liggen.
Kort daarna hadden we les. Kunstwetenschappen, heel interessant, heel toffe prof ook, vind ik. Maar ik bleef wel de hele tijd met dat boek over vampiers in mijn achterhoofd zitten. Ik ben altijd al wat geïntrigeerd geweest door weerwolven, vampiers, zombies, chupacabras, bigfoot... al die zever, dus ben ik na de les toch teruggegaan naar de bib op zoek naar dat boek.
Dat was natuurlijk dan al terug op de rekken gezet en ik wist het niet meer terug te vinden (aangezien ik zo lomp was het plaatsingsnummer niet te onthouden). Even een zoekopdracht uitgevoerd op de terminals die voorradig zijn in de bib en ik kon al met wat richtlijnen op zoek.
Bleek dat dat boek ergens op een nogal ongemakkelijke plaats staat. Beetje vanachter en op een plek waar je niet zo gauw zal kijken. En dat niet alleen. Heel die boekenkast wordt ondergebracht onder de Occulte Wetenschappen (staat trouwens niet zo ver van de religieuze wetenschappen). En daar vond ik mijn boek, maar dat niet alleen. Mythes en sagen, volksverhalen, monsterhandleidingen, rituelen en sekten... je kan werkelijk over elk onderwerp wel iets vinden. En dan nog allemaal als wetenschappelijke werken uitgegeven.
Ik denk dat ik daar toch meermaals een boek ga uitlenen, want dat is iets dat ik niet aan me voorbij kan laten gaan.

Ik heb nu een oud boek mee over vampiers. Over hoe ze te herkennen en te bestrijden, wat hun gewoontes en rituelen zijn. Een soort handboek of studieboek voor een vampierjager. Eigenlijk echt grappig.
Die achter de balie keek ook eventjes vreemd toen ik dat boek wou uitlenen. Nuja, zolang dat ik geen demonen uit de diepte ga oproepen of maagden begin te offeren, moet hij maar gewoon zijn job doen en mij die boeken meegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten