woensdag 19 oktober 2011

Carmine

Ik heb daarstraks nog een mailtje gekregen van Bieke. Eigenlijk een mail van Youtube, waarin staat dat het profiel van Bieke een filmpje met mij wilt delen. De boodschap was dat ze op één van mijn blogs wou antwoorden met dat filmpje, maar dat het niet echt lukte. Daarom zet ik het maar in een eigen blogbericht. En aangezien ik niet kan antwoorden op die mail, en ik te lui ben om gewoon een mail naar Bieke te sturen met dankjewel in, meld ik het hier even.
Dank je wel.

Het filmpje gaat over de band Carmine die Little Lion Man van Mumford & Sons covert. Carmine is een groepje dat langzaamaan meer en meer faam aan het verkrijgen is. Ik had er eerst nog niet teveel van gehoord, maar via Bieke heb ik ze een goed jaar geleden toch ook leren kennen. Ik denk dat het meisje van de band in haar klas zat ofzo, daarmee dat ze al snel in aanraking kwam met de muziek. Het is heel goede muziek. Het genre op zich is niet echt mijn ding, maar ik luister er toch graag naar. De muziek straalt altijd een zeker gevoel uit. Het is heel mooi geschreven en de teksten en melodie werken zeker in op emoties. Het is muziek waar je je kan in herkennen als je in een gevoelsmatige buit bent. Zij hebben ook al een cd uitgebracht en een paar optredens achter de rug. Zoals ik zei, ze worden steeds groter (al weet ik niet precies waar ze nu al zijn). Dit filmpje is blijkbaar van een MNM-showcase (ik denk dat het zoiets is, elke radiozender noemt het anders) waar zij worden uitgenodigd als aanstormend talent om de aftrap te geven van de top1000 hitlijst. Ik denk dat iedereen wel al min of meer van Mumford & Sons heeft gehoord, en als dat niet het geval is, heb je toch al zeker het liedje Little Lion Man ooit opgevangen. Als dat nog altijd niet het geval is, schaam u, graaf een put en kruip er in... of zoek het eventjes op op Youtube, je zal het je niet beklagen. Ik heb ook in een vorige post, The Cave van Mumford & Sons geplaatst, dus ook de moeite eens te bekijken.

Ik ben blij dat ik het filmpje doorgekregen heb. Ten eerste ben ik toch een redelijke fan van Mumford & Sons en kan ik altijd wel van hun muziek genieten, en ten tweede is de groep Carmine zeker niet slecht. Het meisje (ik heb haar naam nog geweten ze, schiet me er niet voor dood) heeft een prachtige stem en weet het goed te gebruiken in de liedjes die ze zingt. Ook de instrumentale begeleiding is geweldig. Het is ook verfrissend om Little Lion Man in een ander daglicht te zien. Normaal gezien is de sfeer die van een Mumford & Sons-liedje, gezongen door een man. Maar als je dat lied, diezelfde melodie, diezelfde tekst, opnieuw hoort, maar vanuit een Carmine-standpunt, gezongen door een vrouw, dan merk je wel dat er qua gevoel en inhoud toch ook een verschuiving heeft plaatsgevonden. Het is niet meer hetzelfde lied, en toch ook weer wel.

Zonder nog langer te zagen, hier is het filmpje.
Geniet er van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten