dinsdag 4 oktober 2011

Brussel stinkt

Niet echt een positieve titel, geef ik toe, maar het viel me vandaag wel op.
Ik ben hier al bijna twee weken en het viel de hele tijd mee om hier te zitten en om te gaan met het lawaai, het verkeer en de drukte. Ok, soms was het claxoneren 's nachts voor mijn raam wel iets minder gewenst of is die zoveelste ambulance die met schreeuwende sirenes voorbij scheurt er ook wel te veel aan, maar in het algemeen krijg ik toch genoeg rust. Ook had ik gedacht dat ik de hele tijd in uitlaatgassen ging zitten van de auto's die voor het licht aan mijn raam moeten stoppen, maar  niets is minder waar. Je ruikt het natuurlijk wel als er een hele oude auto of een grote vrachtwagen staat te brommen aan je raam, maar verder niets.

Toegegeven, in de tijd dat ik hier op kot zit, is het altijd al vreselijk warm en zonnig geweest. Een echte hittegolf in de binnenstad. Ik zou niet weten waar het vandaan kwam eerlijk gezegd, maar ik was er op de VUB dan wel weer gelukkig mee. Vannacht heeft het dan echter voor de eerste keer in die veertien dagen geregend en meteen viel er mij iets op. Brussel stinkt!
Ja, vreemd genoeg valt de geur van de auto's en de straat meer op als die nat is of als het regent. Ook wandel je langs de straat door een laagje drab. Dat ook uit het niets lijkt te komen.
Mijn beste gok is dat het al de roet en gassen zijn, die de lucht worden ingeblazen bij mooi weer, maar die nu bij regen neergeslagen worden en op grondniveau blijven hangen. Gevolg is dus dat de geur blijft hangen en dat het je wel ferm kan tegensteken. Ook door die modder(?) wandelen op het voetpad is niet appetijtelijk.
Nuja, laten we hopen dat het snel weer mooi weer is, ook al mag je daar in België niet teveel op hopen.

3 opmerkingen:

  1. Ook Gent stinkt na een dagje minder mooi weer. Alleen hebben wij geen drap op de straat stenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zal wel zoiets stads zijn zeker? Hoewel dat ik dat in Antwerpen of Brugge nog niet heb tegengekomen.
    Brussel is dan ook wel een minder propere stad qua afval, maar dat hangt natuurlijk ook af van zijn bewoners é. Als die niet mee willen werken.
    En van die drab, ik wil niet weten wat het is...
    Vandaag is het weer droger, ook al heeft het eventjes gesmost deze middag, en die drab is alweer nergens te bekennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brussel stinkt altijd naar poep. Ongelofelijk smerige stad.

    BeantwoordenVerwijderen